Waar kan ik betrouwbaar betaalbare kralen kopen?

Waar kan ik betrouwbaar kralen kopen?

Als eigenaresse van ’t Kralenstulpje ontvang ik vaak berichtjes van klanten met vragen, ook algemene vragen, en ik wil deze graag met jullie delen.

Vandaag kreeg ik een e-mail van een teleurgestelde klant. Ze had kralen besteld bij een concullega, wiens naam ik uit privacyoverwegingen niet zal noemen. Zoals jullie wellicht weten, werk ik veel samen met andere kralenwinkels. We kunnen elkaar helpen en versterken. Als ik iets niet heb maar mijn collega wel, verwijs ik u graag door! Zo weet ik zeker dat u ook goed terechtkomt! De winkel in het voorbeeld hieronder hoort hier niet bij ;-)

De klant schreef:

"Beste Esther,

Op 8 januari heb ik kralen besteld bij "kralenwinkel" en deze zijn nooit aangekomen. (Het is vandaag 15 maart, red.)

We hebben verschillende keren gebeld met de webshop en ze zijn vorige week pas een onderzoek gestart bij PostNL. Ondertussen hebben we geen pakket en geen geld... ik voel me behoorlijk opgelicht.

Aangezien we geen vertrouwen meer hebben in de dame in kwestie, komen we nu bij jou.

Groetjes, Amber."

Wat is een betrouwbare kralenwinkel?

Ik voel me vereerd dat ze nu bij mij komt, maar de manier waarop is zeker niet de bedoeling. Ik vind het oprecht heel erg voor deze klant, temeer omdat ik zelf in het verleden iets soortgelijks heb meegemaakt en dus goed weet hoe dit voelt. Niet fijn!

Als webwinkelier bent u verplicht om binnen 14 dagen een nieuwe zending naar de klant te sturen. De webwinkel is altijd verplicht om ervoor te zorgen dat de klant zijn of haar pakketje krijgt, ondanks eventuele uitsluitingen in de voorwaarden of teksten op de website. Als de artikelen niet meer op voorraad zijn of als u geen tweede zending wilt sturen, bent u verplicht om het volledige aankoopbedrag, inclusief verzendkosten die door de klant zijn betaald, terug te storten.

Wat is een goede kralenwinkel?

Het is dus duidelijk dat deze kralenwebwinkel zich niet aan het webwinkelrecht houdt. Ze heeft ook in haar summiere voorwaarden staan: "Het risico van verzenden ligt bij de koper." Bovendien heeft ze geen privacyverklaring op de website, zijn er geen duidelijke algemene voorwaarden, ontbreekt een retouren pagina en een klachtenpagina, enzovoort. Toch verkoopt ze al jaren via internet en kan dit ongestoord doorgaan zolang mensen daar blijven kopen.

Verder zie ik op andere websites termen als: "Wij zijn niet aansprakelijk voor het zoekraken of beschadigen van standaard verzonden poststukken. Een alternatief is om het artikel tegen betaling aangetekend of verzekerd te laten verzenden."

Dit is echter niet juist! Een bedrijf is altijd aansprakelijk voor het correct afleveren van een pakket bij de klant. Het vragen om verzekerd verzenden op kosten van de klant is niet toegestaan! Deze kosten en de keuze hiervoor zijn de verantwoordelijkheid van de verzender. Trap hier niet in.

Kralenwebwinkel

Een webwinkel zonder privacyverklaring neemt de GDPR-wetgeving niet serieus. Ze hebben hier niet in willen investeren. Het is mogelijk dat ze onvoldoende beveiligd zijn (omdat ze hier ook geen geld aan willen uitgeven) en dat al uw gegevens, inclusief uw wachtwoorden, op straat kunnen belanden. Er is verder niets op de genoemde website dat de consument ook maar enigszins kan beschermen.

Wat is mijn advies hierin?

Tip 1: Controleer altijd of een winkel is aangesloten bij een keurmerk. Als u er niet uitkomt met de webwinkel, schrijf dan meteen een klacht naar het keurmerk. Bedrijven die een keurmerk dragen, zijn verplicht om zich aan de wetgeving te houden. Anders verliezen ze snel hun keurmerk. Alleen een gastenboek is niet voldoende! Hierin kan de webwinkel zelf bepalen welke reacties blijven staan en welke niet. Als reacties niet naar wens zijn of als er negatieve feedback is, kan de webwinkel gewoon het bericht verwijderen. Bij een keurmerk is dit niet mogelijk. Daarom zijn keurmerkreacties altijd 100% echt.

Het is echter snel en gemakkelijk voor een webwinkel om alleen een keurmerklogo op de website te plaatsen. Controleer altijd of het bedrijf daadwerkelijk is aangesloten bij een keurmerk door op het logo te klikken. U komt dan op de bedrijfspagina van het betreffende bedrijf op de website van het keurmerk terecht.

Tip 2: Ik adviseer u ook om een klacht in te dienen bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Telefoon: 070 722 2000. Als u als consument wordt opgelicht door een malafide webshop, kan de ACM actie ondernemen om u en andere consumenten te beschermen.

Tip 3: Het kost misschien wat moeite, maar dien ook altijd een klacht in bij de politie. Dit kan ook online, dus u hoeft niet naar het politiebureau te gaan.

Tip 4: Controleer of er een degelijke privacyverklaring en cookieverklaring op de website staan. Dit geeft aan dat de winkelier zijn zaken serieus neemt.

Tip 5: Kijk of er informatie over het retourrecht op de website staat. Als consument heeft u het recht om binnen 14 dagen na ontvangst een retour aan te melden en nog eens 14 dagen om het daadwerkelijk retour te sturen. Deze informatie moet duidelijk te vinden zijn onder het kopje "Klantenservice" op een aparte pagina over retouren. Als een consument de volledige bestelling retourneert, moet de verkoper ook de betaalkosten en verzendkosten vergoeden, dus alles!

Tip 6: Koop liever bij een kralenwinkel met "normale prijzen". Investeren in een goede, eerlijke, veilige en betrouwbare website kost geld. Bovendien moet elke ondernemer belasting betalen. Als de prijzen erg laag lijken, zouden er al alarmbellen moeten afgaan! Maar we worden allemaal wijzer door schade en schande, en ik spreek uit eigen ervaring ;-)

Tip 7: Lees recensies. Als u helemaal geen recensies kunt vinden, moet u zich ook afvragen waarom. Als een winkelier overal de recensies heeft uitgeschakeld, duidt dit vaak op iets negatiefs. Er moeten altijd wel ergens recensies te vinden zijn. Als de overgrote meerderheid positief is, is dat een geruststelling!

Tip 8: Controleer de contactgegevens van de webwinkel. Kijk of er een fysiek adres, telefoonnummer en e-mailadres beschikbaar zijn. Een transparante webwinkel geeft duidelijke contactinformatie, wat vertrouwen wekt.

Tip 9: Bekijk de algemene voorwaarden van de webwinkel. Controleer of ze redelijk en eerlijk zijn. Let vooral op zaken zoals retourbeleid, garantievoorwaarden en betalingsvoorwaarden. Een betrouwbare webwinkel heeft duidelijke en eerlijke algemene voorwaarden.

Tip 10: Let op de beveiliging van de website. Controleer of de webwinkel een beveiligde verbinding gebruikt (herkenbaar aan "https" in de URL en een slotpictogram). Dit zorgt ervoor dat uw persoonlijke gegevens veilig worden verzonden tijdens het afrekenen.

Tip 11: Zoek naar informatie over de reputatie van de webwinkel buiten de eigen website. Raadpleeg onafhankelijke beoordelingssites, forums of sociale media om te zien wat andere klanten zeggen over hun ervaringen met de webwinkel.

Tip 12: Let op de beschikbaarheid van klantenservice. Controleer of de webwinkel gemakkelijk bereikbaar is voor vragen, klachten of ondersteuning. Kijk naar de beschikbaarheid van een telefoonnummer, e-mailadres of chat-functie.

Tip 13: Controleer of de webwinkel betrouwbare betaalmethoden aanbiedt. Bekijk of er bekende en vertrouwde betaalopties beschikbaar zijn, zoals creditcardbetalingen, PayPal of (Klarna) achteraf betalen.

Tip 14: Doe onderzoek naar het bedrijf achter de webwinkel. Zoek naar informatie over de achtergrond van het bedrijf, de reputatie en eventuele geschiedenis van klachten. Een solide bedrijfsachtergrond kan het vertrouwen vergroten.

Tip 15: Vertrouw op uw intuïtie. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Luister naar uw eigen gevoel en wees voorzichtig als u twijfels heeft over de betrouwbaarheid van een webwinkel.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn tips!

Armband met natuursteen kralen

Met vriendelijke groet,

Esther de Jonge

 

Terug naar de blogspagina

't Kralenstulpje, specialist in kralen en sieradenonderdelen

Blijf op de hoogte!

 

Over ons | Klantenservice | Korting & Sparen Verzending | Contact | Tel: +31(0)597-850110

 

 

 

Kom op onze V.I.P. lijst!

Kom op onze V.I.P. lijst!
En ontvang gratis e-book tutorials, korting en cadeautjes in onze nieuwsbrief!

Ik doe mee!

Waarom winkelen bij 't Kralenstulpje?
© 2009 - 2024 kralenstulpje.nl | sitemap | rss